Hoppa till innehåll

Boktråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
940 svar till detta ämne

#925 Slash

Slash

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8435 inlägg
  • Plats:Paradise City

Postad 13 July 2012 - 20:17

Har någon läst Haruki Murakamis 1Q84? Vad tycker ni?

#926 Tony Adams

Tony Adams

Draftröven 2015

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2539 inlägg
  • Klubb:Arsenal

Postad 26 November 2012 - 22:32

Icke, men jag har läst Aniara av Harry Martinsson.

Tror det är den första diktboken jag läst och den var bra. Handlar om ett rymdskepp som hamnar vilse i rymden och hur människorna flippar ut som resultat. En del av dikterna var svårtydda, en del kändes överflödiga; men sammantaget var boken spännande och intressant. Rekommenderas om man är lite intresserad av att läsa poesi.

#927 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg
  • Klubb:AIK

Postad 27 November 2012 - 09:43

Visa inläggGayikonen på 26 November 2012 - 22:25 skrev:

Någon som läst den där jävla Knausgård som det pratas om? Något att ha?
Bara första boken. Den var helt okej men inget speciellt och jag blev inte lockad att läsa fler i serien.

#928 Micke

Micke

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8825 inlägg

Postad 27 November 2012 - 11:48

Har läst första delen och en roman som kom före Min kamp-böckerna. Tycker han är otroligt bra faktiskt. Mycket av det han skriver om är ju rätt banala situationer, men hans språk gör det till så mycket mer. Ge honom en chans.

#929 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 37554 inlägg
  • Plats:La La Land

Postad 27 December 2012 - 13:19

Visa inläggSlash på 13 July 2012 - 20:17 skrev:

Har någon läst Haruki Murakamis 1Q84? Vad tycker ni?

Samma fråga. Kom precis hem från bokhandeln och blev väldigt sugen men de hade bara Bok 2 och 3 inne just nu så jag måste vänta tills de får in nytt efter nyår. Ingen här som läst alltså?

#930 Slash

Slash

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8435 inlägg

Postad 30 December 2012 - 20:59

Ska läsa den den 16e efter min tenta! Återkommer!

#931 Slash

Slash

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8435 inlägg

Postad 05 February 2013 - 00:35

Läste klart A Dance with Dragons förra veckan (bok fem i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones)). Känner mig så jävla tom fortfarande, har blivit av med en syssla som jag varenda dag sen i början av sommaren sett fram emot att kunna avnjuta varje kväll. Börjat läsa 1Q84 nu men satan vad jag saknar ASOIAF. För att inte tala om avslutningen på A Dance with Dragons! Vilket jag inte tänker göra. Haha.

Det som är jobbigt är att GRRM redan är 64 år. Senaste boken tog fem år att skriva och släpptes för snart två år sedan och två böcker återstår i serien. Hoppas fan han skyndar sig på (ja jag vet hur själviskt det är att skriva så), för han ser ju inte ut att vara den som lever tills han är hundra direkt.

#932 Slash

Slash

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8435 inlägg

Postad 19 February 2013 - 17:39

Läser del ett i 1Q84 nu. Har kommit cirka 200 sidor in och måste säga att jag för det första  älskar hur Murakami skriver och för det andra samtidigt som jag älskar hur han skriver ogillar jag det för hur pretentiöst det blir ibland. Det känns som att han spottar in liknelser bara för att visa att han kan. Storyn är alldeles för ung för att ge en definitiv åsikt om än, men den verkar väldigt lovande och börjar bli mer och mer spännande.

Har fått en fix idé att läsa Och världen skälvde av Ayn Rand. Värt eller?

#933 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg
  • Klubb:AIK

Postad 21 March 2014 - 11:48

Visa inläggDom Pérignon på 19 March 2012 - 11:03 skrev:

Läste Tinker Tailor Soldier Spy i helgen och den var som väntat riktigt bra. Tyckte både handlingen och storyn flöt på snabbare än i filmen faktiskt. Brukar ju egentligen vara tvärtom, i en film där man man har mindre tid på sig att trycka in allt så får man oftast skynda på handlingen men jag tycker som sagt boken kändes snabbare. Kanske bara är en känsla, sträckläste ju jävligt mycket och snabbt också.

Det var mer i boken om Jim Prideaux och hans förhållande till den unge pojken Bill Roach annars måste jag säga att filmen följde handlingen bra. Båda är skitbra hursomhelst.
Försökte läsa Mullvaden nu men jag tyckte den var riktigt dåligt skriven (mediokert översatt dessutom), framför allt dialogerna, så jag gav upp det efter 100 sidor. Har fortfarande inte lämnat tillbaka den och har en tågresa framför mig på söndag men kommer nog leta rätt på en annan bok för det ändamålet.

#934 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

Sportalares Bosse Petersson

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 21 May 2014 - 06:41

Det är sällan jag är lockad att läsa fotbollsspelares självbiografier men efter att ha läst utdrag ur Bend it like Bullard så är jag benägen att göra ett undantag. Hela karlns fotbollskarriär verkar ha gått ut på att driva med tränare och lagkamrater. Har ju alltid förstått att han är en skön prick men de första av hand äventyr verkar gått under radarn

Sen verkar Roys bok bara kosta £3, vilket är löjligt bra

#935 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 02 August 2014 - 22:02

Har sakteligen börjat intressera mig för följande områden och skulle således önska några boktips:

Metafysik
Medvetandet/(ur ett neurovetenskapligt perspektiv)
Tiden (tidsteorier, vad tid egentligen är, hur det uppfattas osv inom såväl filosofin som inom kosmologin/astronomin som neurvetenskapen)
Fri vilja (återigen ur ett neurovetenskapligt perspektiv)

Finns en hel uppsjö med böcker men eftersom forskning förändras och vår syn på universum likaså så är det ämnen som mer eller mindre ständigt utforskas. Jag skulle helt enkelt vilja veta om ni vet var jag ska börja, vilka forskare/författare man bör läsa osv.

Jag har redan valt ut drygt 20 böcker totalt som verkar spännande men eftersom det är just 20 böcker så hoppas jag kunna börja någonstans och kunna välja ut ett betydligt färre antal (till en början).

Det ska gärna vara övergripliga och introducerande böcker utan att dom för den sakens skull förlorar djup och/eller vetenskaplig förankring.

#936 Sture Stenhög

Sture Stenhög

Twitterröven

• Redaktion
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 12268 inlägg
  • Klubb:Newcastle

Postad 03 August 2014 - 01:37

Det enda jag kan hjälpa dig med är tv-serien The Fabric of the Cosmos som vetenskapens värld körde i höstas, allt var väldigt intressant och pedagogiskt för den oinvigde, men andra avsnittet (The Illusion of Time) var det som handlade om tid. Killen bakom programmet, Brian Greene, har skrivit böcker om det också, jag har inte läst dem, men de kan kanske vara värda att kolla upp.

Allt det du nämner skulle det onekligen vara intressant att läsa lite djupare om, men sånt blir ju aldrig av tyvärr. Uppdatera gärna hur det går med ditt läsande

#937 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 03 August 2014 - 07:15

Ja, han har skrivit en bok med samma namn som fått ganska bra recensioner och han hör tydligen till den skaran namn av läsvärda populärvetenskapliga författare/forskare. Ska ge serien och boken ett försök. Bra tips

#938 DIEXEL

DIEXEL

Tipsröven 2012

• Admin
  • 42788 inlägg
  • Klubb:NUFC/PL

Postad 03 August 2014 - 11:36

Rådfråga snubbarna på Flashback:s "Vetenskap & humaniora" vettja.

Sluta vara så rädd för Flashback nu, Munk.

#939 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 03 August 2014 - 11:53

Varför skulle jag vara rädd för Flashback? Läser där regelbundet, men nu valde jag att förlita mig på Forumet då jag kände att det finns potential här för den specifika frågan. Ska dock sägas att det mesta av den förhoppningen låg till Sture. Ställer mitt hopp till övriga som Rocky och kanske även Tony? Gayen och Fredde och DP känns inte som deras område riktigt (men hoppas jag har fel)

#940 Fredrik

Fredrik

Gudomlig

• Medlem
  • 38580 inlägg
  • Plats:Hammarby
  • Klubb:Bajen

Postad 03 August 2014 - 12:02

Du har tyvärr helt rätt. Inte så att jag tycker det är trams och intressant, men läser hellre om andra saker.

#941 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 06 November 2015 - 11:09

Funderar på att ta mig an den tegelsten som är Joachim Fests Hitlerbiografi från 73. Någon som har något att säga till om på den fronten? Jag har kommit på mig själv gång på gång att jag aldrig gjort någon riktig ansats att grotta mig ner i Hitler och Nazityskland annat än i just renodlade historieundervisningar och i film, trots att ämnet fascinerar.

Det är däremot helt bisarrt vilken prisskillnad det är mellan Amazon och svenska sidor. Adlibris tycker det är rimligt att begära 528 kr för ett e-boksex medan Amazon då nöjer sig med 120 kr för en elektronisk upplaga. Vilket. Jävla. Skämt.

Annars kan jag varmt rekommendera Sapiens av Yuval Noah Harari. Evolutionspsykologi/biologi är något som intresserat mig länge och detta var på en väldigt bra nivå för en lekman.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar