Hoppa till innehåll

Boktråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
940 svar till detta ämne

#23 Persler

Persler

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7254 inlägg

Postad 30 August 2005 - 13:11

Ska börja läsa Dan Glimnes bok Världens största svindlare. Någon som läst den?

#24 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg
  • Klubb:AIK

Postad 30 August 2005 - 13:15

Lippfitt på Aug 30 2005, 12:49 sade:

Jaha nu måste jag läsa Da Vinci Koden, fick för mig att jag skulle göra det i skolan. Hur lång är den, och är det värt?

<{POST_SNAPBACK}>

Den är rätt lång, men lättläst.
Läs den om du vill ha en ganska lättsmält spänningsroman. Vill du ha ett berikat intellekt så finns det bättre böcker.

#25 Raúl

Raúl

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1630 inlägg
  • Plats:Pennybridge
  • Klubb:De vita

Postad 30 August 2005 - 14:02

Går nog på alternativ ett.

#26 Ndur

Ndur

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4406 inlägg

Postad 30 August 2005 - 14:16

a på Aug 29 2005, 17:17 sade:

Jag läser företagsekonomi på universtiet. Kostar väl typ 700 kr i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, känns väldigt överdrivet faktiskt, det håller jag med om. 200 kronor för en bok om svensk fonetik känns ju också i värsta laget men det kommer väl bli en av få rekommenderade böcker jag faktiskt inhandlar den här terminen...

#27 Joche

Joche

Utomjordisk

• Redaktion
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 11155 inlägg
  • Plats:Stockholm

Postad 30 August 2005 - 14:49

Jag har precis läst ut Da Vinci-koden. Jag läser rätt sällan och det brukar gå ganska segt för mig. Men den här boken, på 503 sidor om jag inte missminner mig, plöjde jag igenom på ungefär fem dagar.
Det är inte speciellt konstigt att boken är så hypad. Den är extremt välskriven, men ibland fick jag en känsla av att det gick för fort hela tiden. Jag fick en hatkärlek till tempot i boken. Den var som en tv-såpa, man ville ha mer av det uppseendeväckande hela tiden. På gott och ont saknades det alltså lite mer oväsentliga, vardagliga saker, men frågan är om Brown kunnat göra det bättre? Det hade nog varit svårt...

#28 gulrodbla

gulrodbla

Oförglömlig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 512 inlägg
  • Klubb:DIF

Postad 30 August 2005 - 21:03

Plöjer igenom Bukowskis böcker.

Dom är roliga. Satt på tunnelbanan och läste idag. Jag kunde inte hålla tillbaka ett fniss när det var som roligast. Lättlästa med fin prosa (tack Micke).

Mycket supa och knulla i handlingen, blir väl tyvärr lite enformigt efter ett tag.

#29 a

a

Redaktionsmedlem

• Redaktion
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8659 inlägg

Postad 30 August 2005 - 21:15

700 var att ta i. Det kostade 539 kronor på ett ställe i dag.
Köpte den.

Kan alltså recensera Principles of Marketing av Philip Kotler när jag är klar med den, om ni vill.

#30 Raúl

Raúl

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1630 inlägg
  • Plats:Pennybridge
  • Klubb:De vita

Postad 30 August 2005 - 22:48

Fyfan 503 jävla sidor? Varför ska jag alltid ta mig vatten över huvudet i skolan?

#31 Ndur

Ndur

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4406 inlägg

Postad 31 August 2005 - 09:25

Jag håller på att läsa en Nesser-roman som jag tror heter Skuggor och Regn (haha.. har knappt koll på titeln). Har kommit typ 100 sidor in och såhär långt är det faktiskt en underhållande bok. Den påminner lite om "och Picadilly Circus ligger inte i Kumla", där det även där har inträffat något mystiskt som man inte riktigt får reda på vad det är, till en början.

#32 Ndur

Ndur

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4406 inlägg

Postad 06 September 2005 - 18:07

Skuggorna och regnet
Håkan Nesser

David Mörtberg återvänder till K- efter 30 år i Uppsala när hans syster meddelar honom att Viktor är tillbaka - även han efter 30 års frånvaro. Ett ouppklarat mord är vad som tvingar dem tillbaka. Minnen som förpassats i glömska dras upp till ytan och det står tydligt att allting måste få en förklaring. Var det Viktor Vinblad, son till en mördare och från och med 8 års ålder föräldralös inneboende hos familjen Mörtberg, som mördade Sara Salmodin?

Denna roman påminner på flera sätt om Håkan Nessers tidigare verk. Jag kommer osökt att tänka på Och Picadilly Circus ligger inte i Kumla när jag läser Skuggorna och regnet och eftersom jag gillade den förstnämnda tycker jag givetvis att även den här Nesser-berättelsen håller hög klass. Spänningen går det inte att ta miste på och allting vävs samman mycket trovärdigt i slutet.

Betyg: 3,5/5

#33 Dorsin

Dorsin

Oförglömlig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 764 inlägg
  • Plats:Oslo

Postad 06 September 2005 - 18:13

Håller på och läser Tuesdays with Morrie på engelskan. Riktigt tråkig hitills, fattar verkligen inte hur den kan vara den mest sålda boken i USA.

#34 Tony Adams

Tony Adams

Draftröven 2015

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2539 inlägg
  • Klubb:Arsenal

Postad 06 September 2005 - 18:40

Har precis läst ut Dumskallarnas samansvärjning. Kul, men inte såå bra. Läste också lite Loe där emellan. Läser du ut på en dag så det var lugnt. Är ju en av världens bästa böcker vilket också gör det värt besväret även den tionde gången.

Nu har jag precis börjat på Norwegian Wood efter att flickan tjatat i månader. Ska ge en treradersutlåtelse när jag plöjt igenom halva eller så.

#35 Johan Cruyff

Johan Cruyff

Duglig

• Medlem
  • Pip
  • 121 inlägg

Postad 06 September 2005 - 20:47

Hmm, vad ska man säga, den är bra iaf, handlar mkt om kulturen, och så självklart är det inte hans riktiga namn om någon nu trodde det, utan det handlar om gemenskapen, vänskapen, och hur trogna dom är varandra....och hur folk "boxas" med dom...och mot dom, utan att vara med i firman....

Jag tror mycket av det han skriver har dom berättat för honom,för att minnas att man fått fett med stryk är ganska svårt, dessutom slåss ju inte alla alltid, utan några fryser väl fast när det väl smäller....det gäller att ha nerverna i styr, kan inte yttra mig mer för jag vet för lite om huliganism förutom hur dom brukar se ut och vad som står i boken....

#36 Micke

Micke

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8825 inlägg

Postad 06 September 2005 - 20:52

Tyckte Skuggorna och regnet var rätt dålig. Å andra sidan sträckläste jag den, så något hade den väl.

Läste just ut Hej Nostradamus av Douglas Coupland. Min första Coupland-roman, handlar om en snubbe vars flickvän skjuts ihjäl i en skolmassaker och hur detta påverkar hans liv. En mycket bra bok som var mycket stark men ändå rolig. En stark fyra i betyg.

Ska läsa Stalin-biografin, fan vilken tungviktare det är. Nåja, wish me luck.

#37 Nobby

Nobby

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7095 inlägg

Postad 06 September 2005 - 20:52

Senaste jag läste var Blåvit gryning, Offsides bok om IFKs lyft och fall. Rekommenderas!

Ska nu äntligen köra igenom Processen av Franz Kafka. Ska bli intressant att se hur min uppfattning om den utvecklas.

#38 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 37554 inlägg
  • Plats:La La Land

Postad 06 September 2005 - 23:42

Jag fick hela tiden känslan av att se på en typisk Hollywood-rulle när jag läste Da Vinci koden. Jag tror filmen kommer bli rätt bra, passar perfekt att filmatisera. Med Tom Hanks som R.Langdon och att den redan är så uppmärksammad som den är har jag svårt att se hur detta inte kommer att bli en riktig kassasuccé.

Själva boken är lättläst och underhållande men jag kan inte annat än att skratta åt vilka överdrivna konspirationsteorier killen sitter inne med. Finns det verkligen någon som tror på blaskan?

#39 Ndur

Ndur

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4406 inlägg

Postad 15 September 2005 - 11:37

Patient 67
Dennis Lehane

En patient har rymt från ett mentalsjukhus beläget på en ö utanför Bostons kust. Två federala sheriffer, Edward "Teddy" Daniels och Chuck Aule, sätts på uppdrag att spåra henne. Teddy och Chuck har aldrig tidigare jobbat tillsammans men nu är de plötsligt partners och lär sig snabbt att samarbeta. Den mystiska kvinnan som försvunnit, som sitter på sjukhuset efter att ha mördat sina tre barn, har lämnat en ledtråd efter sig som leder Teddy och Chuck till fler och fler hemska upptäckter om institutet.

Den här spänningsromanen av Dennis Lehane börjar lite avigt och det tar lite tid att komma in i den men kommer man bara in väntar en ruskigt spännande thriller innanför pärmarna. Det är en skruvad, psykologisk upplevelse som uppmanar läsaren att sätta sig in i huvudpersonens (Teddy) situation.

Betyg: 3,5/5

#40 Buster

Buster

Bedrövlig

• Medlem
  • 44 inlägg

Postad 15 September 2005 - 12:12

Jag tyckte "En av grabbarna" var ok, inte mer. Den ger väl inte en helt korrekt bild (men den är ju skriven ur författarens ögon så...), för mycket om själva boxen och sedan känns den lite som "Odskan" av JG när bilden målas upp.

Annars är "Liars poker" den senaste boken jag läst. Riktigt grym bok om man är intresserad av finansbranschen.

#41 Poolare

Poolare

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2092 inlägg
  • Klubb:Liverpool FC

Postad 15 September 2005 - 14:02

Själv läser jag "Minnets Labyrint" av Elizabeth George. Otroligt bra bok!  Spännande och väldigt intressant. Det märks verkligen att Elizabeth George har studerat psykologi för hon skriver verkligen om allt som vi lärde oss i Psykologi A och lite mer därtill. Alltid kul att ha nytta av sånt som vi lär oss i skolan.

Jag läser även "Kejsaren från Portugallien" och "En herrgårdssägen", båda skrivna av Selma Lagerlöf.

#42 Ndur

Ndur

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4406 inlägg

Postad 15 September 2005 - 15:37

Poolare på Sep 15 2005, 15:02 sade:

Själv läser jag "Minnets Labyrint" av Elizabeth George. Otroligt bra bok!  Spännande och väldigt intressant. Det märks verkligen att Elizabeth George har studerat psykologi för hon skriver verkligen om allt som vi lärde oss i Psykologi A och lite mer därtill. Alltid kul att ha nytta av sånt som vi lär oss i skolan.

Jag läser även "Kejsaren från Portugallien" och "En herrgårdssägen", båda skrivna av Selma Lagerlöf.

<{POST_SNAPBACK}>

Kejsaren från Portugallien är en jäkla seg historia som jag var tvungen att läsa under högstadiet.

#43 Poolare

Poolare

Himmelsk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2092 inlägg
  • Klubb:Liverpool FC

Postad 15 September 2005 - 21:23

Ndur på Sep 15 2005, 15:37 sade:

Kejsaren från Portugallien är en jäkla seg historia som jag var tvungen att läsa under högstadiet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker den är bra ja. :)
Att följa Jans galenskaper är väldigt intressant. Hon skriver även på ett väldigt levande sätt så jag är helt inne i boken. Hade nog aldrig läst den om vi inte hade blivit tvingade till det, men nu när jag läser den tycker jag att det är en bra bok faktiskt.

#44 Slash

Slash

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 8435 inlägg
  • Plats:Paradise City

Postad 15 September 2005 - 21:25

Tror ni bokstavligen att Jesus gick på vatten?
Tror ni att Jesus trollade fram bröd och vin eller vad det nu var till alla?

Ska nog läsa "Cirkelns Mitt" snart av Dan Brown. Läser fortfarande En Komikers uppväxt. Den är gay.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar