Hoppa till innehåll

EM 2016

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Olympian

Olympian

Duglig

• Medlem
  • Pip
  • 134 inlägg
  • Klubb:HIF

Postad 23 June 2016 - 12:52

Märkligt att aktiviteten inte har kommit igång ens tillfälligt på diverse sportforum nu under EM.

En summering utav gruppspelet blir att samtliga nationer från UK är vidare. England, Wales, Nordirland och Irland. Enda plumpen skulle vara att Skottland inte deltagit i turneringen.

Island har för övrigt gjort det väldigt bra i sitt första mästerskap och de lyckades besegra Österrike efter oavgjorda matcher mot Portugal och Ungern.

Värdnationen Frankrike har tagit sig vidare, men internationellt har det egentligen inte varit så mycket fokus på deras matcher som det brukar vara när värdarna spelar. Det har t ex hotats om repressalier mot England och Ryssland på grund av kravaller med deras supportrar inblandade men fransmännen blev inte hotade utav uteslutning när lokala huliganer i Marseille gick till attack. Sen har det heller inte snackats så mycket positivt om atmosfären på Frankrikes matcher även om jag personligen kan tycka att det ser ganska läckert ut med alla viftande flaggor i rött, vitt och blått.

När det handlar om huliganer så får jag ett intryck utav att de flesta hardcore-ligister från England har blivit förhindrade från att ta sig till Frankrike, vilket inte har skett med ryssarna. Dock har även engelsmän i allmänhet mentaliteten att de gärna tar över offentliga platser som de dominerar med sång och drickande, samt att de har ett rykte sedan gammalt. Till skillnad från Brasilien-VM senast - där England hade sitt sämsta supporterstöd någonsin - så verkar det trots allt som att Englands följe i detta mästerskap består utav genomsnittliga engelska medborgare. Därmed finns det en potential för stök även utan en närvaro utav organiserade firmor. Dessutom finns det walesare, inte minst från Cardiff, som kan tänka sig att slåss tillsammans med engelsmännen mot exempelvis ryssar. Passande nog var det också Wales som skickade Ryssland ur turneringen med 3-0 i sista matchen och vi kan nog förvänta oss att det gör turneringen lugnare i fortsättningen. Tyvärr kan bristen på våldsamma element sänka underhållningsvärdet som annars har varit mycket högt så här långt, men åker man ur så åker man ur.

Frånsett Islands framgångar så här långt så ser det dystert ut ur ett skandinaviskt perspektiv. Det svenska landslaget verkade vara byggt mera som en propaganda-maskin för Zlatan och de som avgudar honom i malmö än som ett lagbygge för att nå verkliga svenska framgångar. Det ska bli jävligt skönt att slippa honom nu när han lägger av. När jag säger att underhållningsvärdet har varit högt under gruppspelet så handlar det verkligen inte om Sveriges deltagande. (All heder åt Andreas Granqvist som ändå försöker)

Roy Hodgson som en gång i tiden tränat malmö verkar för övrigt inte heller vara särskilt nyttig på sin post. Han visar dålig känsla med sina byten och det är väldigt tydligt att de engelska spelarna är missnöjda med hur det hela fungerar. Det kändes nästan som att Wales lät England vända deras interna match för att walesarna ändå var så säkra på att de skulle vinna gruppen och nu ställs England mot Island i åttondelsfinalen - Island som imponerat betydligt mer så här långt.
Ytterligare en sak som jag tycker varit anmärkingsvärd var hur engelsmännen reagerade på slutsignalen i sista gruppspelsmatchen mot Slovakien. Spelaren närmast bollen sparkade bollen från mittcirkeln upp på läktaren i ett rent vredesutbrott och sen gick de med sänkta huvuden trots att de var vidare. Det var som att det egentligen inte var den sista matchen och det skulle ju i så fall kunna göra det mera troligt att Wales inte hade så mycket att spela för mot England, om det i själva verket var det som var den sista.

Det är verkligen så pass många saker som varit konstiga på sistone så att det hade varit möjligt att mörka en ändring utav spelordningen och det gör mig faktiskt förbannad trots att jag håller på England. Alltihop liknar någon slags ljusblå konspiration, inte minst nu när mff-svinen har börjat sjunga Englands nationalsång på sina matcher. Så långt har aldrig vi gått i britt-runkandet...

Utav de vanliga favoriterna som brukar nämnas har Spanien och Tyskland sett stabila ut. Även Italien håller en ganska hyffsad nivå men det är egentligen inga andra som spelat så bra som de båda uppstickarna Wales och Island.

Åttondelsfinaler:
Schweiz - Polen
Wales - Nordirland
Kroatien - Portugal
Frankrike - Irland
Tyskland - Slovakien
Ungern - Belgien
Italien - Spanien
England - Island

#2 Mannen från Kivik

Mannen från Kivik

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 9223 inlägg
  • Klubb:Newcastle

Postad 23 June 2016 - 19:45

Tänkte just starta denna tråd men någon hann före. Vettefan om det nu blir så mycket snack här ändå. Blir kanske lite gladare miner nu när Ljusdals-Jesus är borta. Skönt räkmackig slutspelshalva annars för Kroatien/Portugal och de nedrans belgarna.

Matcherna har annars varit segare än väntat, trots flera dussinlag. Har också varit en väldigt upphackad turnering att följa. Inte följt ett mästerskap så här stötvis sedan VM 2002.

#3 Olympian

Olympian

Duglig

• Medlem
  • Pip
  • 134 inlägg

Postad 24 June 2016 - 07:36

Just under gruppspelet i själva EM-turneringen tycker jag att det har varit intensivt så här långt med intressanta matcher varje dag. Bara precis nu efter gruppspelet som det varit några dagars uppehåll och jag antar att det behövs. Om det är något man kan klaga på så är det väl att det varit så många tidiga matcher trots att turneringen spelas i Europa, men för mig personligen har inte det varit ett problem.
Några dussinlag har jag inte sett, frånsett den här Zlatan-fokuserade upplagan utav det svenska landslaget. Det är ju flera utav lagen som inte brukar vara med som har haft de bästa prestationerna så här långt. Snarare kan det finnas flera lag som jag saknar och som inte blev kvalificerade, typ Danmark, Norge, Finland, Holland, Grekland, Serbien och Skottland. Jag hade nästan hellre sett att fler lag fick vara med och att man klämde in en runda med 16-delsfinaler efter gruppspelet. Däremot tycker jag inte att länder som helt saknar landområden inom Europas gränser borde få delta i ett europeiskt mästerskap. Om Israel har sådana ambitioner så borde det vara VM som gäller för dem.

#4 Olympian

Olympian

Duglig

• Medlem
  • Pip
  • 134 inlägg

Postad 25 June 2016 - 11:42

Jag lade precis märke till att det inte verkar finnas någon inplanerad bronsmatch. Det tycker jag är en viktig tradition som de har förbisett. För länder som inte tar några medaljer vanligtvis kan det också vara stor skillnad mellan att komma trea eller att hamna helt utanför. Känns väldigt oseriöst att inte spela turneringen färdigt.

#5 Persler

Persler

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7254 inlägg

Postad 26 June 2016 - 08:42

När spelades en bronsmatch i EM senast?

#6 Mannen från Kivik

Mannen från Kivik

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 9223 inlägg
  • Klubb:Newcastle

Postad 26 June 2016 - 13:13

Inte sedan EM 1980. Ska ha varit en seg match mellan Tjeckoslovakien och Italien.

#7 Olympian

Olympian

Duglig

• Medlem
  • Pip
  • 134 inlägg

Postad 04 July 2016 - 20:45

De har inte lyckats döda alla poliser.

#8 bLyGE_kEntA

bLyGE_kEntA

Språkpolis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 20109 inlägg
  • Plats:Greater Manch
  • Klubb:Manchester U

Postad 03 August 2016 - 11:13

Fan vad vackert att Ronaldo fick vinna. Och gråta. Och vilken mognad Nani visade upp i mästerskapet. Han var briljant turneringen igenom, slet som ett djur men lyckades samtidigt vara produktiv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar