Hoppa till innehåll

Kroatisk fotboll

• Vänligen logga in för att kunna svara
4414 svar till detta ämne

#1 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 37554 inlägg
  • Plats:La La Land

Postad 27 June 2006 - 14:59

Skapade en blogg som inte funkar så jag skiter i det och gör en tråd om Dinamo istället.
Tänkte blogga lite om laget jag håller kärt nere i Kroatien.

Nu börjar dock VM-sändningarna så jag fortsätter senare....

#2 Objektiv

Objektiv

Bildröven

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10722 inlägg

Postad 27 June 2006 - 15:01

Visa inläggBrane på Jun 27 2006, 15:59 skrev:

Skapade en blogg som inte funkar så jag skiter i det och gör en tråd om Dinamo istället.
Tänkte blogga lite om laget jag håller kärt nere i Kroatien.

Nu börjar dock VM-sändningarna så jag fortsätter senare....

Förklara gärna ligan lite snabb och vilka som är Dinamos konkurenter osv osv så kanske det blir intressant att följa tråden.

#3 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

Sportalares Bosse Petersson

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 27 June 2006 - 15:04

Men brane ditt svin! Fixa en bloggjävel istället. Kan ju inte vara så jävla svårt. Slash lyckades ju förfan.

#4 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 27 June 2006 - 15:13

Objektiv

Jo jag ska fixa allting så det blir lite historia och allmänfakta om laget och ligan osv men jag vet att om jag börjar skriva nu kommer jag inte kunna sluta och nu börjar VM-sändningen närsomhelst. Tar det någon gång under kvällen.

Munken

Det var ju det jag gjorde din röv! Men nu när jag ska in på bloggen och skriva någonting så kommer "Sidan kan inte visas" upp så klaga på Diex eller nån istället för det funkar som sagt inte. Skitsamma jag tycker personligen det är lättare med en tråd istället så jag kör här istället.

#5 Nobby

Nobby

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7095 inlägg

Postad 27 June 2006 - 17:57

Förväntar mig en proffsigt genomförd jämförelse mellan Modric och Kranjcar från dig nu Brane. Keep up the good tråd.

#6 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 27 June 2006 - 19:41

HISTORIK

Klubben som idag går under namnet Dinamo bildades 1906. Den döptes till HAŠK och det var studenter på Zagrebs universitet som spelade i och grundade klubben. 1911 bildades ytterliggare en klubb som var till för den övriga allmänheten, den döptes till GRAĐANSKI. Under åren fram tills andra världskriget var klubbarna separerade men efter kriget slogs båda dessa klubbar ihop till en enda. Kommunismen skördade stora framgångar runt om i Europa och så även i den nybildade unionen Jugoslavien där partisanerna vunnit kriget ledda av en viss Tito. Kommunism rådde i landet och när GRAĐANSKI och HAŠK slogs ihop tog man det kommunistiska namnet Dinamo precis som många andra klubbar i andra "röda" länder.

9 juni 1945 bildades alltså för första gången Dinamo.
Under namnet Dinamo vann man den jugoslaviska ligan fyra gånger 1948, 1954, 1958 och 1982. Den sista gången när man vann 1982 har blivit smått legendarisk med den nuvarande förbundskaptenen Zlatko "Cico" Kranjcar som lagets målkung och Miroslav "Ciro" Blazevic som hyllad guldtränare. Samme Blazevic skulle sexton år senare leda Kroatien till brons i sitt första VM som självständig nation.

Ute i Europa har man som bästa merit en titel och en finalplats i nuvarande UEFA-cupen. Cupen som innan 1971 hette Fairs Cup vanns 1967. Fyra år tidigare hade man förlorat finalen mot Valencia efter två finalförluster (1-2 och 0-2) men fyra år senare tog man alltså revansch. 
Säsongen 1966/67 skulle bli ett underbart år för alla Dinamo-fans. Man inledde med att i november 1966 besegra Milan med 1-0 i något som kallades Middle European Tie (finns nog inget motsvarande idag) efter mål av den notoriske måltjuven Slaven Zambata. Några månader senare februari 1967 besegrade man Celtic i en träningsmatch på Celtic Park inför 65 000 åskådare, också där med 1-0 och målskytten hette naturligtvis Zambata. Celtic skulle senare samma säsong bli europeiska mästare då man vann Europacupen.

I kvartsfinalen i Fairs Cup körde man över Juventus efter en 2-1 seger i Turin och 3-0 hemma på Maksimir och ställdes i semin mot tyska Eintracht Frankfurt. 
I bortamötet mot Frankfurt fick man en mardrömsstart när tyskarna ledde med 2-0 efter bara två minuter! Matchen slutade tills slut 3-0 till tyskarna och det roliga var slut för Dinamo trodde de flesta. Returmötet på Maksimir i Zagreb blev en match som sent ska glömmas. Man gjorde 1-0 i 14min och tvåan kom bara två minuter senare och tyskarna var skakade. Trots massiv press lyckades man inte bräcka den tyska muren förrän den 87min då det förlösande målet äntligen kom. 3-0 och matchen gick till förlängning där Rudi Belin stänkte in en straff i den 102min. 4-0 och vändningen var ett faktum! 
I finalen väntade Leeds United med Jackie Charlton som starkast lysande stjärna. Första matchen på Maksimir slutade med seger 2-0 till Dinamo och i returen lyckades aldrig engelsmännen spräcka nollan och matchen slutade 0-0. Totalt 2-0 och Dinamo var mästare.

Man brukar säga att bra lag har tur och det kan man verkligen säga om Dinamo det året. Det framgångsrika cupspelet kunde ha fått ett abrupt slut redan i första omgången mot Spartak Brno från Slovakien. Dinamo vann 2-0 hemma och förlorade 0-2 på bortaplan och då förlängningen blev mållös fick man separera lagen åt via LOTTNING! Slaven Zambata drog den vinnande lotten och resten av turneringen är historia.

Efter kriget ville inte Tudjman och regeringen att klubben skulle ha kvar sitt kommunistiska namn och klubben bytte 1993 namn till Croatia Zagreb. Croatia var Tudjmans lag och pengar pumpades in och klubben var helt överlägsna resten av Kroatien vilket framförallt sågs med oblida ögon av Hajduk fansen. Man tog hem superstjärnan Robert Prosinecki och byggde ett storlag för Europa. Det spekulerades i att Croatia skulle vinna till varje pris och att ligan var styrd av Tudjman och det ligger nog lite sanning i detta. Sedan överdrivs ju saker också till max för Croatia var såpass bra att man inte behövde hjälp av domare osv. 1996-98 tog man dubbeln dvs både ligan och cupen tre år i rad! Man lyckades även ta sig till Champions League ett år och komma långt i UEFA cupen året innan. 

Namnet Croatia gillades dock inte av fansen, det accepterades aldrig och fortfarande sjöng man sånger om Dinamo på läktarna och hur mycket Tudjman och ledningen med den stenrike Zlatko Canjuga än pushade för Croatia så var Dinamo heligt och det kunde han aldrig ta ifrån fansen. Mycket beroende på en händelse 1990 som jag tar upp i kapitlet om BBB. När Tudjman dog dröjde det inte länge innan man 1999 tog tillbaka namnet Dinamo - som klubben heter än idag.  Just Canjuga jag nämnde innan var kontroversiell och antingen hatad eller älskad. Älskad för att han tog Croatia/Dinamo till stora resultat, hatad för sina något maffialiknande metoder.
Man hade ett fantastiskt lag på den tiden med spelare som Simic, Jurcic, Tomas, Maric, bröderna Mario och Igor Cvitanovic och Marko Viduka samt naturligtvis "Veliki Zuti" (den store gule) Robert Prosinecki. Kronan på verket var naturligtvis 5-0 segern hemma mot dödsfienderna från öst - serbiska Partizan Belgrad i CL-kvalet 1997. Det var första mötet mellan länderna i fotbollssammanhang sedan kriget. 

Det var också den matchen som fick mig att älska Dinamo.

#7 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 27 June 2006 - 19:51

BAD BLUE BOYS

1986 grundades supportergruppen Bad Blue Boys. Den kom till på Zagrebs gator i stadsdelar som Dubrava, Maksimir, Travno osv och blå  flaggor med stadsdelarnas namn började dyka upp på matcherna. Privatorganiserade resor gjordes till Belgrad, Sarajevo, Skopje, Podgorica (som då hette Titograd) och Ljubljana. Inte sällan blev det stora bråk och kravaller på gatorna och BBB skapade ett ökänt rykte om sig när man spred namnet Dinamo, Zagreb och Kroatien. Allt detta skulle kulminera en dag.
Ligatitlar och titlar ute i Europa i all ära men det viktigaste datumet i Dinamos och Bad Blue Boys historia är 13 maj 1990.

Hemmamatchen mot serbiska Röda Stjärnan på Maksimir skulle enligt många bli startskottet på det blodiga inbördeskriget och slutet för nationen Jugoslavien.
Stadion var fylld till max och provokationer från Röda Stjärnans fans Delije började redan innan matchens start. När matchen startat bröt Delije sig igenom staketet på den södra läktaren och tog sig över till långsidan och inledde bråk med en mindre grupp Dinamo fans. Den grovt serbdominerande milisen stod och tittade på.
Då gick den norra läktaren där BBB stod bärsärkargång. Staketen revs på bara ett par sekunder och planen stormades. Ett vålsamt slagsmål mellan BBB och milisen utbröt och många Dinamo-fans misshandlades svårt med batonger och blev märkta för livet. Ännu fler arresterades. Vid ett tillfälle såg Dinamos lagkapten Zvonimir Boban en liggande dinamosupporter bli svårt slagen med batongen och sprang till hans försvar. Boban kom springande och placerade en hoppspark rakt på polismannen som självaste Cro Cop hade blivit stolt över. Boban stängdes efter detta tilltag av från all fotboll i ett år och när avstängningen var över flyttade han till Italien och blev proffs i Bari. För detta kommer alltid Boban att hyllas som en hjälte och ingen kroat kommer någonsin att glömma detta. 

Kriget började kort därefter och många i BBB deltog i kriget och för alla stupade har ett monument uppförts utanför stadion Maksimir för att hylla deras minne.

BBB är idag en stark instutition och hjärtat av Dinamo. Fruktade då man tyvärr inte är de snällaste av supportrar. Man har satt skräck i stora delar av Europa på sina bortamatcher och man följer inte bara fotbollen utan även handboll, basket och t.om. alpint haha! Minns snöbollskastningen på Anja Pärson i Slovenien då delar av BBB åkt dit för att heja fram Janica Kostelic men det var ju tyvärr inte allt de gjorde.

#8 Objektiv

Objektiv

Bildröven

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10722 inlägg

Postad 27 June 2006 - 19:58

Brokig historia med med sammanslagningar och namnbyten hit och dit men om dödsfienden är Partisan Belgrad så får det bli Dinamo för mig.

Finns det något mer storlag än dessa 2 i ligan?

#9 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 27 June 2006 - 23:00

Visa inläggBrane på Jun 27 2006, 20:51 skrev:

BBB är idag en stark instutition och hjärtat av Dinamo. Fruktade då man tyvärr inte är de snällaste av supportrar. Minns snöbollskastningen på Anja Pärson i Slovenien
Jävla huliganer!

#10 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 27 June 2006 - 23:07

Partizan Belgrad spelar inte i kroatiska ligan utan i serbiska så de är ju inga konkurrenter till Dinamo nu på det sättet. Om de nu skulle råka på varandra ute i Europa så är det ju givetvis en hatmatch som det var 1997. Det var extra känsligt då eftersom kriget tagit slut bara två år tidigare och det var första mötet mellan ett serbiskt och kroatiskt lag sedan 1990.

Däremot för 20 år sedan då det var Jugoslavien då spelade ju Dinamo Zagreb, Partizan Belgrad, Hajduk Split och Röda Stjärnan alla i samma liga. Då var det ju Serbien mot Kroatien. Då var hatmatcherna alltid i Belgrad, numera när inte de finns med så blir det ju per automatik en stadskamp istället mellan landets två största städer och klubbar, Hajduk Split och Dinamo Zagreb.

Det finns alltså idag två storklubbar i Kroatien och dessa är Dinamo och Hajduk. Lagen strax under är Rijeka, Varteks och Osijek. Finns alltid ett par uppstickare som ex. Inter Zapresic som förra året kom tvåa men som i år kom sist och åkte ur. Ligan spelas som så att man spelar först alla mot alla två gånger (bara 12 lag i serien). När de matcherna har spelats delas man upp i en mästerskapsserien och en serie för att stanna kvar. Därefter möter de sex lagen som är kvar i respektive serie varandra borta och hemma en gång till.

Dinamo och Hajduk är alltså störst och bäst men de senaste två åren har varit mycket märkliga. Förra året var ett riktigt katastrof år för Dinamo. Man hade värvat ett riktigt drömlag och sportchefen den kontroversielle Zdravko Mamic hade sugit ut alla talanger i Kroatien och värvat dem till Dinamo. Problemet var att få dessa att fungera som ett lag. Säsongen blev katastrofal och man misslyckades t.om. att ta sig till mästerskapsserien! 
En sjundeplats blev det till slut och fansen var inte nådiga. 

Anfallaren Dario Zahoras bil stoppades vid ett rödljus och han fick motta flera slag och sparkar, en träning stormades och tröjorna slets av spelarna, fyra tränare sparkades tja allt gick rent åt helvete. Niko Kranjcar som året innan blivit vald som ligans bäste spelare som 20-åring och redan bar kaptensbindeln (yngste nånsin) i Dinamo gjorde en usel säsong men alla andra var ju precis lika dåliga. Han fick dock ta stor del av skulden, han kallades fet och lat, han bara gick och tänkte på kommande proffskontrakt och sket i klubben osv osv. Han tvingades bort helt enkelt mot sin vilja och när alla räknade med att det skulle bli CSKA, Lyon eller Lazio eller någon av de andra klubbarna som ryckt i honom slog nyheten ned som en bomb! Han gick till värsta och bittraste rivalen Hajduk Split som vunnit ligan och som hånade Dinamo för deras usla säsong! Förrädaren är inte direkt omtyckt av BBB kan man ju lugnt säga. När Kroatien spelade VM-kval på Maksimir mot Island och Sverige buandes Kranjcar ut trots att han bar Kroatiens tröja och fansen skanderade "Niko pederu" (Niko din bög) hela matchen.

Förutom Kranjcar-historien så fick sportchefen Mamic skulden och alla krävde hans avgång och han avgick efter många om och men. Det spekulerades i att Boban skulle ta över som sportchef och det gick drygt en månad av spekulationer innan det till slut tillkännagavs vem som skulle ta över - Zdravko Mamic IGEN! Haha vilken fars det var. Mamic kom tillbaka och Josip Kuze anställdes som tränare. 

Med dem förutsättningarna gick man alltså in i årets säsong. Dinamo som byggde om från grunden och hajduk som regerande mästare. I år blev det precis TVÄRTOM. Dinamo vann ligan överlägset 11 poäng före tvåan Rijeka och hela 36 poäng före Hajduk som slutade femma!
I Hajduk har huvudena rullat och Stimac som var sportchef har avgått och ett antal tränare längs vägen. Den senaste var Luka Bonacic som också hann bli misshandlad utanför sin bostad av okända gärningsmän med basebollträn.

Dinamo å andra sidan lever gott om man satsar nu hårt på att ta sig till Champions League. Man har värvat Mario Cvitanovic som återvänder hem från belgiska ligan och man söker fortfarande en ersättare till Bosnjak (vann skytteligan på 22 mål i år) som troligtvis försvinner samt en defensiv mittfältare. Det absolut bästa nyförvärvet man gjort är Davor Vugrinec från Rijeka. Förmodligen kroatiska ligans bäste spelare förra året tillsammans med Eduardo Da Silva och Luka Modric som redan lirar i Dinamo. Vugrinec bidrar förutom med sin kvalitet även med rutin då han varit proffs i Europa länge innan han återvände hem förra året till Rijeka. Förutom Vugrinec och Cvitanovic har man också värvat Mario Grgurovic. En 21-årig U21-landslagsman (målade mot Sverige bl.a. i Trollhättan i kvalet) men han är ingen man för förstaelvan just nu iaf utan en talang som kan blomma ut vid senare tillfälle.

Har varit enormt många namn som länkats med klubben men som det inte blivit något av och tiden börjar bli knapp nu. Niko Kovac är ett namn som jag hoppades mycket på och som jag ansåg realistiskt men han valde att gå till storsatsande Red Bull Salzburg (med duon Trappatoni och Matthäus som tränare). Andra spelare som ryktats vara på väg in är internationella namn som Jens Nowotny, Paulo Wanchope och Claudio Lopez. 

Redan nu har man ett jättetalangfullt lag som räcker för att vinna ligan hyfsat lätt men för att lyckas i Europa? Njaee vill nog ha en riktigt bra back och en stark defensiv mittfältare till.

Visa inläggMunken Lorenzo på Jun 28 2006, 00:00 skrev:

Jävla huliganer!

Anja satt tre rader nedanför mig i München och tjockisen förtjänar fan alla snöbollar hon kan få. Däremot tjejen som satt bredvid henne, fd damfotbollsspelaren Tina Nordlund var riktigt söt... mums.
Markoolio var också där med två bimbosar med silikontuttar. De var i din smak Munken :)

#11 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 27 June 2006 - 23:09

Ingen förtjänar ett sådant brutalt straff som ett par hårda snöbollar i bakhuvudet. Hur fan ska vi utrota denna brutala huliganism som försigår?!?

(var tvungen att höja ett snäpp på ironin då det inte riktigt gick fram första gången)

p.s utan bild på dom två brudarna så är detta värdelöst d.s

#12 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 27 June 2006 - 23:17

Haha okej men hon fick dem faktiskt på sig medans hon åkte i backen så det kunde faktiskt slutat riktigt illa, nåja.

Sorry mate, polaren som satt bredvid ville att jag skulle ta kort men jag sa blankt nej. Aldrig att jag skulle låta den där pajasen få det nöjet att jag skulle fota hans sällskap. Det vore ju som att låta honom tro att jag var impad över att se honom. Det är ungefär som när man ser någon med ferrari, man ska aldrig stirra, det nöjet ska svinet aldrig få. Utan man ska tjuvtitta när han inte märker.

#13 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 28 June 2006 - 09:44

Dinamo har inlett försäsongen med ett träningsläger i Slovenien. Man har spelat två träningsmatcher. först mötte man Omonia från Cypern och vann med 6-1. Man inledde med starkast möjliga lag i första halvlek, de enda som saknades var Luka Modric och Marijan Buljat som fått ett par dagar extra ledigt eftersom de var med i VM-truppen. Ivan Bosnjak kommer inte följa med på förberedelserna vilket innebär att han spelat sin sista match i Dinamo-tröjan, vart han hamnar återstår att se.

Första halvlek mot cyprioterna slutade hela 6-0. Da Silva gjorde två mål precis som sin brassekollega i anfallet Costa Anderson. Cvitanovic och Corluka gjorde varsitt.
Sedan byttes hela laget ut och man slängde in b-uppställningen och förlorade andra halvlek med 0-1. Detta cypriotiska lag har lottats mot Rijeka i kvalomgången till UEFA Cupen och av det här resultatet att döma bör inte Rijeka var alltför rädda.

Andra träningsmatchen var mot slovenska Pohorje. Dinamo vann med 5-1 efter två mål av Da Silva samt mål av Vugrinec, Ljubojevic och Junior som efter matchen försvinner på lån till slovenska Kopra och han följer inte med på det stora träningslägret i Schweiz. 

En bra start på försäsongen där man gjort elva mål på två matcher. Nu åker man vidare till Schweiz där lite mer kvalificerat motstånd väntar. Så här ser det tuffa schemat ut med fem matcher på nio dagar:

4 juli -  FC Basel
6 juli - Auxerre
8 juli - Yverdon
10 juli - Shakhtar Donetsk
12 juli - Sochaux

#14 DIEXEL

DIEXEL

Tipsröven 2012

• Admin
  • 42788 inlägg
  • Klubb:NUFC/PL

Postad 28 June 2006 - 20:07

Visa inläggBrane på Jun 27 2006, 16:13 skrev:

Objektiv

Jo jag ska fixa allting så det blir lite historia och allmänfakta om laget och ligan osv men jag vet att om jag börjar skriva nu kommer jag inte kunna sluta och nu börjar VM-sändningen närsomhelst. Tar det någon gång under kvällen.

Munken

Det var ju det jag gjorde din röv! Men nu när jag ska in på bloggen och skriva någonting så kommer "Sidan kan inte visas" upp så klaga på Diex eller nån istället för det funkar som sagt inte. Skitsamma jag tycker personligen det är lättare med en tråd istället så jag kör här istället.

byt skin då när du skriver blogg.. höhö

#15 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 28 June 2006 - 20:44

Skin? Fy fan vad dataokunnig jag är egentligen. Spelar det så stor roll då?

EDIT: Något sånt här du menar Diex?

#16 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

• Redaktion
  • 30333 inlägg

Postad 28 June 2006 - 23:45

Avslutade precis en knäckebrö macka med räkost på och läste i din blogg. Det ska jag fortsätta göra. keep up the good work.

#17 Nobby

Nobby

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 7095 inlägg

Postad 29 June 2006 - 13:48

Visa inläggMunken Lorenzo på Jun 29 2006, 00:45 skrev:

Avslutade precis en knäckebrö macka med räkost på och läste i din blogg. Det ska jag fortsätta göra. keep up the good work.

Nej! Inget sånt FMS-skit.

#18 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 29 June 2006 - 21:55

ZDRAVKO MAMIC OCH HANS DINAMO 

Det är så man brukar adressera klubben. Trots att det är Josip Kuze som är tränare och tar ut laget så det sportchefen Zdravko Mamic som styr klubben med järnhand. Han är ansiktet utåt i media (och han syns verkligen) och det är han som har hand om alla värvningar. Tänk er en Hasse Borg fast med Peter Antoine och Liston Söderbergs färgstarkhet tillsammans så har ni ungefär Mamic i ett nötskal. Han har mycket pengar privat och han har investerat okända men stora pengar ur egen ficka i klubben. I stort sett varenda dag är han med i tidningarna och det med inte sällan kontroversiella uttalanden. Man kan antingen älska honom eller hata honom som Dinamo-supporter. Rättare sagt är väl att han är älskad av alla när det går bra men hatad av dem samma när det går dåligt. De som är för menar att Dinamo inte skulle vara någonting utan honom medan de som är emot hävdar att han fördärvar klubben.

Jag kan ju ta några av hans senaste bravader. 
Mitt under brinnande säsong när Dinamo hade en liten formsvacka och Rijeka närmade sig bakifrån med stormsteg och bara var sex poäng efter (Dinamo hade tappat fem poäng på de senaste två omgångarna) skulle lagen mötas på Maksimir i Zagreb. Rijeka chockvann med 1-2 och lagets stjärna Davor Vugrinec gjorde båda målen. Zdravko Mamic skyllde direkt efter matchen på domarna som bestulit Dinamo segern när man inte fick straff vid ställningen 1-1. Han lade även till att Rijeka är en liten skitklubb som han inte fruktade det minsta när det gällde titeln och att han kunde köpa "Vuga" (Vugrinec) när han ville. Rijekas president Branimir Glavas blev mycket upprörd av detta uttalande och svarade att Vuga inte skulle någonstans och för Mamic del så var han inte välkommen till VIP-logen nästa gång lagen skulle mötas på Kantrida i Rijeka om han inte bad om ursäkt.

När det var tre omgångar kvar och så returmötet kom fick Mamic frågan om han hade bett om ursäkt till Glavas och om han skulle se matchen på plats eller på TV? "Aldrig i livet att jag ska be om ursäkt och jag skulle inte missa den här matchen för något i världen" svarade Mamic som sedan inte ville svara på fler frågor.
 Han chockade alla TV-tittare när man zoomade in honom i direktsändning under matchen. Han hade då bytt ut sin kostym och stod  istället med halsduk och Dinamo-tröja mitt inne i BBB-klacken!!

Det senaste dramat gäller dock landslaget. När nyheten slog ned som en bomb att Dinamo-stjärnan Eduardo Da Silva petats ur VM-truppen blev Mamic rasande. Han sågade och skällde ut förbunskaptenen Zlatko Kranjcar med råge mitt under direktsändning i studion efter ligaavslutningen mot Hajduk. Sinnet rann över totalt för Mamic som till synes okontrollerat började SVÄRA grova svordomar åt Cico, så att programledarna fick be honom att lugna ner sig och sändningen nästan fick avbrytas. Han anklagade Cico för att detta var en personlig hämnd för att hans son Niko Kranjcar tvingats bort från klubben under uppmärksammade omständigheter förra året och han gjorde detta enbart för att skada klubben Dinamo.

Vad tycker då jag själv om denne Mamic? Han är ju egentligen en jubelidiot och vissa uttalanden han gjort under åren är ju bara för mycket. I Sverige hade han förmodligen varit borta för längesedan. Men man kan inte låta bli att älska honom ändå. Han sätter färg på klubben och hela kroatiska ligan. Han säger alltid vad han tycker och han lägger hela sin själ i klubben. Hans satsning på Europa är sådant man vill se som supporter och då får man faktiskt blunda för vissa saker. Kroatisk fotboll vore inte densamma utan Mamic. Sedan är ju mannen förbannat rolig också. Det är humor på hög nivå när han deltar i olika debattprogram på TV, han avbryter och låter aldrig folk tala till punkt och gapar och skriker ja är helt underbar helt enkelt.

Särskilt roligt är hans förhållande till tränarlegenden Ciro Blazevic. På kroatiska heter det att de är "Kumovi" och det kan innebära flera olika saker. Att man är "best man" på den andres bröllop eller att den ene är gudfar till den andres barn. I Kroatien innebär det att man är precis som släkt. Nu vet inte jag riktigt på vilket sätt det är mellan dem, men de är "Kumovi" iaf på något sätt . Trots att de är "kumovi" så har Mamic SPARKAT Ciro från tränarposten i Dinamo vid TVÅ tillfällen!! Båda gångerna har de blivit dödsfiender och Ciro har svurit att aldrig mer ha någonting med Mamic och Dinamo att göra. Något år senare dyker de upp på samma debattprogram och älskar varandra igen och kallar varandra inte vid namn utan för "Kum".
Hysteriskt roligt är det som ni kan förstå och varje gång jag ser dem tillsammans på TV är det bara att poppa popcornen och njuta av komiken.

Zdravko Mamic och hans påhitt är ofta återkommande i Dinamos vardag så jag tänkte det kunde vara viktigt för er som läser denna blogg att redan nu få klarlagt vem denna man är.

Till näst sist, det är väl ingen stor skräll att det är Mamic som står längst fram i mobben av kritiker som kräver att Cico Kranjcar sparkas omedelbart efter VM-fiaskot?

Till sist. Naturligtvis spelar Davor Vugrinec i Dinamo inför den här säsongen precis som Mamic lovade.

#19 DIEXEL

DIEXEL

Tipsröven 2012

• Admin
  • 42788 inlägg
  • Klubb:NUFC/PL

Postad 30 June 2006 - 14:38

Visa inläggBrane på Jun 28 2006, 21:44 skrev:

Skin? Fy fan vad dataokunnig jag är egentligen. Spelar det så stor roll då?

EDIT: Något sånt här du menar Diex?

Gå längst ner på sidan så till vänster finns det en meny där det står rooq och tryck där o byt till drunkfoundation!!!

#20 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 30 June 2006 - 15:06

Visa inläggDIEXEL på Jun 30 2006, 15:38 skrev:

Gå längst ner på sidan så till vänster finns det en meny där det står rooq och tryck där o byt till drunkfoundation!!!

Men så här vill jag ju fan inte ha det ditt pack!

#21 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 30 June 2006 - 23:53

Idag spelade Dinamo en internmatch. Det var lagets A-lag mot B-laget med kanske ett undantag i Zoran Mamic (sportchefen Zdravkos lillebror) lagkaptenen från förra året som i den här matchen spelade i B-laget.

En överraskning som många höjde ögonbrynen över var den mörkhyade spelaren i B-lagets anfall. Vem var den snubben med de långa rastaflätorna och det minst sagt exotiska utseendet? Det visade sig var den provspelande Michael Brown. Han lirade förra året i klubben Victoria som huserar i Honduras högstadivision och som nu söker lyckan i Europa. En snabb spelare som dock inte har de kvalitéer som Dinamo söker. Han var för dålig helt enkelt och är inte aktuell för kontrakt.

Internmatchen som spelades 2x35min slutade med storseger för A-laget med 6-1 (3-0) där B-lagets reducering kom först i matchens sista minut av Pandev. Målskyttar för A-laget: Vugrinec 2, Da Silva, Anderson, Etto och Modric.

Såhär ställde A-laget upp:

---------------Turina

Cvitanovic---Drpic---Corluka---Cale

-----Etto-----Buljat-----Modric

-------------Vugrinec

--------Da Silva---Anderson

På söndag tar Kuze med sig sin 23-mannatrupp till Schweiz där fem träningsmatcher väntar mot bra mostånd. Vilka dessa 23 spelare är har ännu inte avslöjats. Däremot är det klart att följande spelare lämnar klubben på lån: Patrice Kwedi (Blåvitt-bekantingen) lånas ut till Pula tillsammans med 20-årige talangen Miroslav Saric och Junior åker till Slovenien för att lira med Kopra som jag tidigare nämnt.

#22 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 02 July 2006 - 00:46

Då var det äntligen klart. Det har visserligen varit klart till 99% att Ivan Bosnjak lämnar klubben men vart han skulle ta vägen var osäkert. Dock inte nu längre. Belgiska Genk blir hans nya klubbadress och Dinamo får 2,1 miljoner euro för honom. Inga stora pengar men han är ju inte ung heller (snart 30) så man får väl se det som godkänt iaf. 

På frågan om dessa pengar skulle användas till ett nyförvärv blev svaret ja, men att man inte har bråttom. 31/8 stänger transferfönstret och man tänker inte ta några förhastade slutsatser och göra något panikköp.
Självklart siktar man på att hitta rätt spelare innan CL-kvalet drar igång.

Dinamo har för övrigt lottats mot vinnaren i mötet mellan Elbasan (Alb) - Ekranas (Lit). Båda dessa lag SKA vara en mumsbit för Dinamo om man överhuvudtaget har något i CL att göra. Lottningen till omg.3 blir dock mer spännande.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar