Hoppa till innehåll

Mattråden

• Vänligen logga in för att kunna svara
316 svar till detta ämne

#309 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 37554 inlägg
  • Plats:La La Land

Postad 13 July 2015 - 20:26

Känner du inte på dem i affären?

#310 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg
  • Klubb:AIK

Postad 13 July 2015 - 20:42

Givetvis gör jag det, och oftast är 70% av lökarna uppenbart dåliga och övriga 30% (de man får ta av) skenbart okej men med facit i hand ganska dåliga, dvs ett eller ett par skikt är kassa.

#311 Jens Mustermann

Jens Mustermann

Sällsynt

• Medlem
  • PipPip
  • 259 inlägg

Postad 13 July 2015 - 20:45

Du verkar ställa ovanligt höga krav på dina lökar för vardagsmatlagningen. Förmodligen är många av de du anser värdelösa fullgoda för de flesta andra (såvida du inte handlar dina gönsaker på Netto). Handla närodlat på torget eller något istället.

#312 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg

Postad 14 July 2015 - 11:21

Ska börja köpa i nät åtminstone, men använder inte så mycket gul lök så känns lite onödigt. Bara irriterande att inse att man borde köpt 50% mer lök för att man får ansa bort så mycket varje gång.

#313 Untouchable

Untouchable

Oförglömlig

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 683 inlägg
  • Klubb:Arsenal

Postad 15 July 2015 - 11:28

Befann mig den senaste helgen på kalfjällsfiske och kom hem med en hel del röding och öring. Nu funderar jag på hur jag bäst tillagar dessa. Tanken är att grilla dem i folie tillsammans med färskpotatis, morötter och sparris med ett kryddsmör till. Har ni några andra receptförslag tas dessa gladeligen emot.

#314 Nakata

Nakata

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 19218 inlägg
  • Plats:Hong Kong
  • Klubb:DIF

Postad 02 October 2015 - 16:37

Ganska kul att läsa Jonas Crambys restaurangguider ibland. Hipstern tro sig veta mycket, vilket han kanske gör också men när det kommer till asiatiskt får han nog bara hålla käften.

#315 Munken Lorenzo

Munken Lorenzo

Sportalares Bosse Petersson

• Redaktion
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 30333 inlägg

Postad 02 October 2015 - 16:38

Hahaha sågade han er eller?

#316 Nakata

Nakata

Legend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 19218 inlägg
  • Plats:Hong Kong
  • Klubb:DIF

Postad 02 October 2015 - 17:10

Nope, hit kommer han aldrig komma ändå haha. Men många vänner som fått recensioner som varierat.

#317 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg

Postad 21 December 2015 - 21:37

Inspirerad av min idol Chris O'Neill (och pga att mitt ekonomiska strul tvingar mig att laga mat på vad jag har hemma) lagade jag en ambitiös spaghetti aglio e olio nyss men fick kraftig puls när jag åt det. Det är intensiva smaker och mycket vitlök (plus lite chiliflakes) men inte känns det väl rimligt att få pulsen påverkad av det?
Mycket god rätt för övrigt men gör sig nog bäst som en primo i en tvådelad italiensk middag och inte som ensam huvudrätt. I samma kategori vill jag också tipsa om puttanesca (horpasta). Var skeptisk till svarta oliver upp i hög ålder men det är ju en skön grej med att åldras: man inser att man var en jävla idiot innan och vill inte tillbaks till det. Kul med rätter med få ingredienser men ändå så intensiva smaker. Brukar köra på avrunna körsbärstomater och lite tomatpuré för att inte få det hela för tomatigt.
Har lagat extremt mycket italienskt och ostasiatiskt i år och har nog haft mitt bästa matår hittills, både sett till hemlagat och uteätande. Har varit otroligt oinspirerad inför mina studier så har använt matlagning och brödbakande som en distraktion som jag tillåter att ta mycket tid; om jag ska ha tråkigt så ska jag fan äta gott varje dag åtminstone.

Seså, inspirera mig tillbaka nu!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar