Hoppa till innehåll

Kroatisk fotboll

• Vänligen logga in för att kunna svara
4414 svar till detta ämne

#4401 Rocky Dennis

Rocky Dennis

Titanisk

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6343 inlägg
  • Klubb:AIK

Postad 10 May 2016 - 12:34

Du borde vara glad att han går till en klubb som haft brist på anfallare i flera år. Nu lär de väl plocka in någon till, varit snack om Gomez t ex, men tror säkert chanserna till speltid är goda.

#4402 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 37554 inlägg
  • Plats:La La Land

Postad 10 May 2016 - 13:51

Dessvärre var det inkorrekt information som författaren av tweeten lämnade. Brekalo är inte striker, han är vänsterytter (kantanfallare som benämndes som bara anfallare från ursprungskällan vilket är troligen varför det översatts fel). Eller i varje fall är han det idag, sånt kan ju ändras med tiden.

Nu ska man inte gå händelserna alltför mycket i förväg då pojkvaskern bara är 17 år (fyller 18 nu i sommar) men han påminner extremt mycket om Ribery i sin spelstil enligt mig men tittar man på just Wolfsburgs trupp idag är det svårt att inte dra paralleller till Julian Draxler. En spelare som inte lär vara kvar i Wolfsburg när Brekalo förväntas slå igenom på allvar så man säga att han är "den nye Draxler" om man nu nödvändigtvis ska sätta någon etikett.

For the record, har absolut inget emot att han går till just Wolfsburg. Känns som en mycket bra klubb och ett bra steg att ta - så småningom. Många offensiva spelare har frodats i den klubben (allt från Grafite, Dzeko, Misimovic, Mandzukic, Diego, Perisic för att nämna några till nu Draxler som stod och stampade i Schalke kändes det som) men jag gillar inte att han lämnar Dinamo nu öht.

Tycker det är alldeles för tidigt. Att Pjaca som fyllde 21 häromdagen kommer lämna i sommar är förståeligt men förstår inte varför de här kidsen ska ha så bråttom, speciellt när alla kan se hur bra det går för dem som stannar tills de mognat lite (Modric, Mandzukic, Brozovic etc...). Spelare som Coric och Brekalo borde stanna tre säsonger, försöka åstadkomma något stort med Dinamo (varför inte gå vidare ur gruppspelet i CL, eller bli trea och gå lite längre i EL) och betala tillbaka lite till fansen och klubben som fostrat dem utan att för den delen offra något. De är fortfarande unga vid 20-21 års ålder och kan göra stora internationella karriärer då också. Speciellt när man vet att om man spelar bra i Dinamo så är man mer eller mindre garanterad plats i landslaget, chanserna är i varje inte mindre.

Det finns verkligen ingen anledning alls att jäkta - förutom pengar.

#4403 DIEXEL

DIEXEL

Tipsröven 2012

• Admin
  • 42788 inlägg
  • Klubb:NUFC/PL

Postad 10 May 2016 - 14:30

Visa inläggDom Pérignon på 08 May 2016 - 21:17 sade:

Postad bild Sicket kap de gör Wolfsburg alltså. Jag lovar er, vänta bara. Om inte just den här flytten pajar hans utveckling dvs...

Vilka andra klubbar och eventuellt ligor skulle utveckla honom bättre då?

#4404 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 10 May 2016 - 15:53

Dinamo och ingen annanstans.

Han ska stanna kvar och matchas in långsamt i seniorfotbollen i sin hemmamiljö. Precis som Modric, Eduardo, Corluka, Mandzukic, Brozovic och Pjaca gjort. Han flyttades ju precis upp till A-truppen i julas!

Wolfsburg är klart bättre än typ Chelsea och utlåningar men jag säger ju att problemet ligger i att flytta öht. Varför inte stanna i en klubb som är erkänt framgångsrik i att fostra talanger och tidigt ge dem chansen på hög nivå. Tex både Halilovic och Kovacic fick prova på CL när de var 18 år liksom. Särskilt när denna klubb råkar vara din moderklubb där du spelat sen du var 7 år som i Brekalos fall.

#4405 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 11 May 2016 - 11:03

Dinamo tog cupguldet igår också och Pjaca gjorde mål igen. Visserligen på straff men allt räknas.

Sverige släpper sin EM-trupp ikväll men vet inte när Kroatien släpper sin, förmodligen snart också. Misstänker att det blir nån 30-mannavariant som sedan bantas så småningom.

Denna trupp hoppas jag på

Subasic
Kalinic
Vargic

Srna
Vrsaljko
Vida
Corluka
Jedvaj
Schildenfeld
Strinic

Modric
Rakitic
Brozovic
Kovacic
Badelj

Perisic
Pjaca
Halilovic
Mandzukic
Kramaric
Kalinic
Tomasov/Situm/Ilicevic... Vemsomhelst bara han är offensiv kantspelare

Reserver som kan få följa med på första delen av lägret:

Leskovic
Caleta-Car
Antolic
Rog
Coric
Cop

Kanske missat någon, hade det inte varit för Pasalic och Vlasic skador hade de varit givna här också. Ser nu att jag bara har 22 spelare i truppen men man får väl ha 23? Vet inte vem jag skulle fylla ut den tredje platsen med,  helst av allt en till vänsterback men det blir oavsett någon som har noll chans till speltid så lika bra att ta nån av de unga från reservists,  den som presterar bäst på lägret kan belönas med sista platsen.

#4406 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 13 May 2016 - 15:02

Dinamos tränare Zoran Mamic bekräftade idag på presskonferensen inför morgondagens ligamatch att man förhandlar med Wolfsburg om Brekalo men att man än så länge inte är nöjda med buden man fått. Han trodde att det skulle bli klart att Brekalo lämnar nästa vecka men att det är långtifrån säkert att det blir Wolfsburg då det finns fler klubbar inblandade och att dessa har lagt bättre bud, några till och med mycket bättre.

Låter ändå som att Wolfsburg är den klubb som Brekalo själv vill gå till och att allt det andra är spel för gallerierna för att skrämma tyskarna till att hosta upp mer cash.

#4407 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 14 May 2016 - 07:00

Senaste rapporterna om Brekalo affären säger att klubbarna nu är överens. €5m direkt, €2m nästa sommar och ytterligare €3m vid en vidareförsäljning. Alltså inga procent utan fast summa. Tydligen på tyskarnas begäran efter att Dinamo begärt 25%

Brekalos pappa sägs ha varit den som krävt att Dinamo skulle få en riktig transfersumma för att det skulle bli något varför det ändå rent ekonomiskt slutade väl för Dinamo. Brekalo hade ju annars varit helt free transfer nästa sommar och Dinamo hade bara fått pissiga utbildningsbidrag.

Inget officiellt ännu dock och lär inte bli förrän nästa vecka.

#4408 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 14 May 2016 - 09:37

Tillägg:

Det fanns flera, större klubbar som lade bud men alla dessa ville låna ut honom medan han i Wolfsburg har fått garantin att tillhöra A-truppen nästa säsong. Det fällde avgörandet.

#4409 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 15 May 2016 - 17:57

https://www.vfl-wolf...ommt-42719.html

Officiellt: Brekalo klar för Wolfsburg!

#4410 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 16 May 2016 - 05:17

Brekalo kommer att tjäna €1,3m per säsong, kontrakt till 2021.

I Dinamo erbjöds han 300-400k per säsong vilket hade varit överlägset högsta lönen någon någonsin fått som första seniorkontrakt. Dinamo var villiga att "spränga banken" för hans skull men var ändå inte i närheten av att kunna konkurrera.

Trots att Dinamo gjorde allt för att få honom att stanna så kör anti Mamic-propoaganda apparaten allt för att smutskasta klubben och vissa journalister skriver nu artiklar om hur de bara bryr sig om pengar men att fansen aldrig kommer tillbaka så länge duktiga inhemska spelare säljs och ersätts av andra klassens brassar, rumäner och portugiser.

Smaklöst i mitt tycke. Klubben har gjort allt rätt i de här fallet och om det fanns ett Nobelpris i transfers hade Zdravko Mamic vunnit det som Zlatan vinner guldbollar. Han drar alltså in 100 mille svenska kronor för en sjuttonåring som gjort elva seniormatcher och som sitter på ett utgående kontrakt med en offentligt uttalad önskan om att lämna klubben. Det är inget annat än helt jävla otroligt! Den här transfern är för övrigt Bundesliga-rekord för spelare under 18.

#4411 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 16 May 2016 - 13:50

Ante Cacic presenterade idag en 27-mannatrupp som ska vara med på träningslägret inför EM och två träningsmatcher mot Moldavien och San Marino (vilka test!). Fyra spelare kommer sedan bantas bort innan avresan till Frankrike.

MÅLVAKTER

Danijel Subašic (Monaco)
Lovre Kalinic (Hajduk Split)
Ivan Vargic (Rijeka)
Dominik Livakovic (Zagreb)

FÖRSVARARE

Darijo Srna (Shakhtar)
Šime Vrsaljko (Sassuolo)
Vedran Corluka (Lokomotiv)
Gordon Schildenfeld (Dinamo Zagreb)
Tin Jedvaj (Bayer Leverkusen)
Domagoj Vida (Dynamo Kijev)
Ivan Strinic (Napoli)
Duje Caleta Car (Red Bull Salzburg)

MITTFÄLTARE

Luka Modric (Real Madrid)
Ivan Rakitic (Barcelona)
Ivan Perišic (Inter)
Marcelo Brozovic (Inter)
Mateo Kovacic (Real Madrid)
Milan Badelj (Fiorentina)
Ante Coric (Dinamo Zagreb)
Marko Rog (Dinamo Zagreb)
Domagoj Antolic (Dinamo Zagreb)
Alen Halilovic (Sporting Gijon)

ANFALLARE

Mario Mandzukic (Juventus)
Nikola Kalinic (Fiorentina)
Marko Pjaca (Dinamo Zagreb)
Andrej Kramaric (Leicester/Hoffenheim)
Duje Cop (Malaga)

Kommentarer: Blev ingen Lovren. Var ju inte oväntat direkt men jag hoppades väl ändå in i det sista att de skulle kunna tala ut och gräva ner stridsyxan men så blev det inte tyvärr. Jag hade gärna haft med nån form av kantspelare till men även där väntat då det inte finns några tillräckligt intressanta alternativ. Bra att Cacic tog sitt förnuft till fånga och att Strinic är med i truppen. Ingen rolig spelare alls men när Pivaric är skadad är han den minst usla vänsterbacken vi har.

Vilka blir då de fyra som försvinner?

Livakovic fjärdemålvakten känns given. Sen ligger nog Caleta-Car pyrt till. Hade gärna sett honom på planet men Schifo med sin rutin bör gå före.

Två till ska bort och nu blir det lite svårare.

På centrala mittfältet är Antolic fullständigt överflödig då han har hela fem spelare framför sig i ordningen. Det samma gäller väl egentligen Marko Rog men där tycker jag ändå att han har lite mer spetsigare och mer offensiva egenskaper så han skulle kunna kallas en AMC lika gärna som en box-to-box och då ha ett större berättigande i truppen medan Antolic som är renodlat MC är totalt meningslös.

Om jag får välja så bort med båda, Coric stannar och så slipper Cacic rata Cop. Inte för att jag bryr mig om Cop men han har gjort en ganska bra säsong i Malaga. Spelar varje match från start, sju ligamål på kontot i La Liga, världens bästa liga. Decent.
Hårt att bli petad av politiska skäl och därför sympatiserar jag lite med honom (men vill inte att han spelar en minut i EM)

Dessvärre kommer det inte bli så, Antolic kommer vara med i EM för att han är lagkapten i Dinamo och Zoran Mamic har en gång sagt att då borde man vara given i landslaget och vem är en stackars marionettdocka till förbundskapten att säga emot?

Alltså, Coric, Rog eller Cop. Bara en får stanna och jag tror det blir Coric.

#4412 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 17 May 2016 - 08:42

Nu har det avslöjats vilka de övriga tre klubbarna var som budade på Brekalo.

Manchester City, Chelsea och Bayern München. Inga småpotatis-klubbar direkt så det var starkt av Brekalo att säga nej till dem. Som sagt, anledningen var att alla tre klubbarna hade tänkt låna ut honom. Wolfsburg garanterade A-truppen.

#4413 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 17 May 2016 - 18:26

Valencia har lagt bud på Halilovic. €7m och att Barca har återköpsrätt för €20m de första två åren.

Barca i sin tur kontrar med att de vill ha 12 mille och kunna köpa tillbaka för bara 15 haha. Nåt av det värsta skambudet jag hört, i klass med det berömda 35mille budet för Cesc.

#4414 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 23 May 2016 - 09:39

Napoli är enligt Di Marzio nära att göra klart med Sime Vrsaljko för 15m € + bonusar upp till totalt 20m €

David Amoyal@DavidAmoyal 15h15 hours ago

Napoli close to reaching agreement with Sassuolo for Vrsaljko: the details - http://GianlucaDiMarzio.com http://gianlucadimarzio.com/en//

De försökte köpa honom förra året men misslyckades, köpte istället albanen Hysaj som gjort stor succé och där han kandiderar hos många experter i årets elva. De har dessutom Maggio som backup.

Så varför i helvete ska de då köpa Vrsaljko? Bredda truppen inför CL-säsong säger någon, jo jo men 15 mille för en reservhögerback är lite väl tilltaget kan jag tycka. Det är inte en shejk-klubb vi snackar om nu. Nej jag är inte så förtjust i detta, Strinic sitter redan på Napolis bänk ska Vrsaljko också eventuellt börja göra det? Visst, det är upp till honom att slå sig in i elvan men det är svårt att komma in i ett nytt lag med en redan etablerad spelare på sin position. Krävs ju i princip att Hysaj gör bort sig för att Sime ska få fullt förtroende.

Nej, jag hoppas att Juve vaknar och kommer in och swoopar i sista stund. Lichtsteiner är gammal och behöver om inte bytas ut helt direkt så åtminstone avvecklas i lagom takt.

#4415 Dom Pérignon

Dom Pérignon

Chipskroaten

• Medlem
  • 37554 inlägg

Postad 05 July 2016 - 20:38

Förlusten i EM-åttondelen mot Portugal går till historien som en av de tyngsta förlusterna jag kan minnas. Vi sumpade världens chans till att åstadkomma någonting riktigt stort. Får en klump i halsen av att bara tänka på det.

Det finns mycket att diskutera kring den matchen, varför vågade man inte mer? Blev man ställda av att Portugal hade sån ofantlig respekt för oss och parkerade bussen? Varför kom inte Pjaca och Kalinic in tidigare? Det går att skriva en doktorsavhandling om allting men faktum kvarstår att ingen kan veta vad som skulle hänt om man gjort saker och ting annorlunda. Alla kan vara generaler efter slaget och glöm inte att Portugals mål faktiskt kom just när vi släppte på handbromsen och att kontringen föranleddes av Perisic nick i stolpen som lika gärna kunde gått in. Små marginaler i fotboll som Lagerbäck säger varje gång han får en mikrofon framför munnen.

Trots att man är otroligt bitter för utgången av turneringen så finns det mycket att glädjas åt. Vi spelade bättre fotboll än vi gjort på många många år. Bortsett från den bedrövlige Mandzukic så finns det inte många att klaga på. "Senatorerna" Modric, Rakitic och Srna levererade verkligen, det brann en eld i laget, stämningen var på topp och vi har massa att bygga på i framtiden.

Srna sa innan turneringen att han går i pension efter EM. Efter EM sade Cacic att så länge han är kvar som förbundskapten ska Srna inte sluta men huvudpersonen själv tiger. Vet inte hur det kommer sluta men den Srna jag såg i de här fyra matcherna får gärna fortsätta. Vet inte hur fan det gick till men han var slut och sen helt plötsligt spelade han sitt livs fotboll igen.
Oavsett, slutar han så har vi nyblivne Atletico Madrid-spelaren Vrsaljko redo att ta platsen och det råder ingen nöd på oss.

Modric är 31 och så länge han håller sig fri från skador håller han minst ett mästerskap till och säkert också två. Corluka, Perisic, Rakitic...hela det här lagets ryggrad är kvar länge till och lägg sedan till alla dessa young guns som kommer fram och där vissa av dem visat att man tamejfan är redo redan nu (Spanien-matchen). Herregud vilken potential detta landslag har, vilken framtid.

Marcelo Brozovic - 23 år - Inter
Sime Vrsaljko - 23 år - Atletico Madrid
Marko Pjaca 21 år - Dinamo Zagreb (Snart Juventus/Milan/Liverpool/Napoli?)
Mateo Kovacic 21 år - Real Madrid (Snart Milan?)
Marko Rog 20 år - Dinamo Zagreb (Snart Napoli?)
Alen Halilovic 20 år - Barcelona
Tin Jedvaj 20 år - Leverkusen
Ante Coric 19 år - Dinamo Zagreb (Snart Man City/Liverpool/Napoli?)
Duje Caleta-Car 19 år - Red Bull Salzburg
Josip Brekalo 17 år - Wolfsburg

Det är en helt galen jävla lista på unga spelare som är grymt duktiga redan nu men som kan bli toppspelare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar